Gezmek için Fedakarlık

by - 01 Şubat




Herkes'in dediği o klişe laf ile başlıyorum. Tasarruf etme yöntemi kişiden kişiye değişir. Ben alkolde kullanıyorum sigarada kullanıyorum. Bunları göz öne alırsanız bence ayarlamanızı yapabilirsiniz. Genel olarak katagorize edecek olursak iki ana başlıkta bu konuyu ele alacağım. Geziden öncesi ve gezi sırası.

Geziden Öncesi




Sanırım benimde herkes gibi standartlarım olduğunu kabul etmeliyim. Dışarıda yeme içmeye para harcıyorum sigara içiyorum her zaman olmasa da alkol kullanıyorum ayrıca aktif olarak araba kullanıyorum ev geçindiriyorum vb. Yani genel hatlarımla normal denilecek bir şehir hayatım var.

Konuya girecek olursak benim ilk yaptığım şey hedefi belirlemek. Şuan ki zamanımdan örnekler vere vere ilerliyorum. Hem sizin için hem benim için daha kolay olacağını düşünüyorum.

Hedef'e karar verme


Şuan her ne kadar saçma bir şekilde karar vermiş olsam da karayoluyla 10.000 kmlik bir rotam var. Yaklaşık 2 ay süreceğini tahmini olarak hesapladım. Eskiden "Ya abi nolacak alayım çantamı çıkayım dünya'da gezilmedik ülke bırakmam" kafalarındaydım.Daha portakalda vitaminken.

 Şimdi ise ufak tefek bi kaç ülke gezdikten sonra dedim ki haa bu böyle olmuyormuş. Niye çünkü para bir süre sonra bitiyor bizim gibiler için. İngiltere'de yaşadıktan sonra ilk yurtdışı deneyimim Yunanistan Samos oldu. Burada anladım ki daha ufacık bir adaya maddi gücüm yetmiyorken koskoca dünya'ya nasıl yetecek? Sonra ufak tefek gezen gören arkadaşlarımdan tavsiyeler olsun,internet kaynakları olsun araştırdım. Öncesinde önümde 4 ana başlık vardı. Vize, ulaşım, konaklama ve son olarak yeme içme. Bu dördünün bir arada kardeş kardeş durduklarına ben açıkçası rastgelmedim. Ya vize almak zor oluyor yemek içmek ucuz oluyor, ya vizesiz oluyor ulaşım çok pahalı oluyor oluyorda oluyor.


  • Vize

Sonra kafamdan dedim ki vizeyi at kafadan vizesiz ülkelere niye bakmıyorsun ki neden Avrupa yani?Avrupa bundan 50 sene sonra da aynı kalacak. Eğer ki nerelere vizesiz giderim nereye e vize ile gidebilirim derseniz ahanda burda bi link var. Vize masrafı bana 80 ila 120 dolar arasında para tasarrufu sağladı.Bununla da oralarda yeme içmeye gerekirse konaklamaya veririm dedim.Bence güzel mantık.Bu arada illa vize almayın demiyorum ben 3 defa vizeye para harcadım. Şöyle olabilir bir yer vardır ve illaaa burayı görmem lazım görmem lazım dersen yapıştır. Red yedin mi bir daha dene.Ama daha benim için öyle bir yer daha çıkmadı.



  • Ulaşım

Herkes gibi akla gelinen ilk ulaşım türü uçak. Hemen Sabiha'dan yurt dışı uçak biletlerine bakalım. Yok ucuz uçak biletini perşembe günleri buluyorlar yok 2 ay önceden bakarsanız daha iyi oluyor güzel güzel bir sürü hurafe dinledim. Ülkeye karar verdik diyelim. Ben Orta Asya'ya seyehat etmek istiyorum. Türkiye'den biletlere baktığım zaman karşıma 2000 Türk Lirası şeklinde fiyatlar çıkıyordu. Sonra nasıl gidebilirim diye minik bir rota oluşturdum. Gürcistan-Azerbeycan-Kazakistan-Kırgızistan şeklinde kara yolu ve 1 adet feribot kullanarak gidebiliyorum. Tamam görüntü biraz daha teferruatlı oldu ama maliyet hemen hemen aynı hatta belki 300 400 lira kadar daha ucuza geldi. Ve 4 ülke daha görmüş olacağım(Kırgızistandan sonra Özbekistan bebeğim!!).

 Bunun yanı sıra x bir ülke için uçak bileti bakarken de vizesiz gidebileceğiniz ucuz ülkelerden kendiniz aktarma yapabilirsiniz. Mesela Tunus için uçak bileti bakıyoruz. Maliyeti ortalama 1000 lira. Bunu düşürebilir,düşüremezsekte aynı maliyete başka ülke görebilir miyiz acaba? Hemen balkan ülkelerine bakıyorum mesela Arnavutluk uçak bileti 260 TL.İyi güzel de gideceğim tarihler de Arnavutluktan Tunus'a uçak biletleri ne kadar. İneceğim günün 2 gün sonrasına Tiran'dan Tunus'a uçak bileti 700 TL çok iyi lan 40 lirayıda Tiran'da hostel parası yapıyorum. Aynı parayı ödeyip bir yer daha görmüş oluyorum. Aslında buradan kar etmemiş gibi gözüksekte başka bir seyahat zamanında Tiran için gidiş dönüş uçak biletinden tasarruf etmiş oluyoruz.


Hedef içinde hedef

Şimdi hedefimizin kabataslak bir maliyeti oluşmaya başladı. Bu noktadan sonra o rotada nereleri görmek istiyorumla konuya giriyorum. Her yere gideyim aman şunuda görmeliymişimden ziyade sizi neler cezbediyor. Beni cezbeden şeyler şehir mimarisi, ulusal parklar ve ormanlar, ülke tarihini yansıtan unsurlar. Hal böyle olunca o şehirde gece eğlenceleri veya müzeleri beni cezbetmediği için eleyebildiğim bir çok şey oluyor. Buda bana hem zaman kazandırıp hem maliyetimi düşüren şeylerden birisi oluyor. Herkes Belgrad'a bayılırken beni hayal kırıklığına uğratan şehirdir mesela.

Burada ki yerleride işaretledikten sonra bu noktalar arasında ulaşımı nasıl yapabilirim sorusuna geçiyoruz. Saraybosnadan Mostar'a tren ile geçtik ve otobüs trenden daha az konforlu ve daha pahalıydı mesela. İnternet üzerinden ülkenin yerel demir yollarına otobüs firmalarına hatta uçak firmalarına bile bakıyoruz. Eğer ki 4 5 hafta öncesinden gezinizi planlıyorsanız Couchsurfing üzerinden gideceğiniz şehirlerde public trip açıp açıklama kısmında size ulaşım hakkında yardımcı olmalarını rica edebilirsiniz. Size belki daha farklı bir yöntem söyleyecekler ve bu maliyetinizide düşündüğünüzden daha ucuza getirebilecekler ve uslu birer backpacker olursanız size couch bile olabilirler.

Hazır couch demişken. Konaklama maliyetinide konuya dahil edelim de bitirelim. İlk akla gelen Hoteller. Ne kadar konforlu olsa da sonuç olarak odanın kullanım amacı uyumak. Günün belki 15 saatini dışarıda geçirip sadece 9 saati için bunca para bayılmanın manası yok. Hostel var olmaz mı. Yine yatakta yatıcaksın. Ve şöylede güzel bir artısı olacak sosyalleşebiliyorsun. Hostellerin sanırım en sevdiğim yanı ise sosyal muhabbetler. Kotor'da 65 yaşında Avurstralyalı bir sırt çantalı gezgin ile karşılaşmıştık tatlıda bir muhabbetimiz oldu. Kosova da sadece bir akşam muhabbet ettiğimiz cezayirli abimiz ile Üsküp'te sokakta karşılaştığımızda sanki 20 yıldır arkadaşız ama görüşememişiz gibi sarıldık birbirimize. Bunun içindir Hostelleri severiz. Hostelleri en kolay bulmanın yöntemi ise Hostelworld. Uygulama olarakta indirebiliyorsunuz. Dilerseniz site üzerinden ödeme yapın dilerseniz benim gibi hostelin fiyatına baktıktan sonra google mapsten gidip nakit ödeme yapın. Kendim gittiğim zaman bazen daha ucuza bile denk gelebiliyor, tabi daha pahalıya denk geldiği zamanlarda uygulamaya girip burdan rez yapıyorum dilersen komisyon kesintin olmasın sitede yazan parayı vereyim diyorum genellikle kabul ediliyor. Gece başına burada tahmini 50-250 lira arasında kar sağlayabilirsiniz.Eğer biz sülalecek gidiyoruz geziye derseniz booking.com veya airbnb üzerinden ev kiralayabilirsiniz.Bu durumda 3 4 kişi olduğunuz için size hostellerden daha ucuza konaklama imkanı verecektir.

Bunun haricinde benim en sevdiğim ücretsiz konaklama olan Couchsurfing var. Oraya link bıraktım lütfen bana da bu yazıların hatrına kişisel güzel bir referans yazarsanız çok sevinirim. Referansınız  da bana 10 mesaj hakkı verecek. Gevezeliği bırakalım da işimize dönelim ne diyorduk bedavaya konaklama. Couchsurfing'e üye olursanız olayınız çok basit siz gidip ücretsiz kaldığınız gibi insanlar da sizde ücretsiz bir şekilde konaklayabiliyorlar. Bu demek değildir ki siz herkesi herkeste sizi kabul edecek. Ben yakın arkadaşlarıma kişisel referans yazdırdım ve sonrasında couch aramaya başladım. Tavsiyem profilinizi olabildiğince dolu dolu hazırlayın. Fotoğrafınızda facebookta aile albümü yaparmış gibi değilde 5-10 tane olsun yeter. Her şeyi ayarladık mı şimdi couch isteklerine başlayalım. Giriş cümlesi olarak oranın yerel dili ile merhabayla başlamanız bence +1 yapacaktır. Ondan sonra kısa bir şekilde kendinizi tanıtın ve içten bir mesaj yazın. Sonrası zaten kabul etmeyecekler olsun siz yılmayın abi benim gibi 10 mesajı da gezginleri ağırlayacak insanlardan yana kullanın.Örnek olsun diye kendimce bir örnek yazdım.


"Salam!! Ben özhun. 28 yaşındayım ve şuan bir yolculuktayım.Hedefim Kırgızistan'a kadar karayoluyla ucuza gezmek.Gezimde CS ya da hostellerde konaklıyor ulaşımımıda otostop ile sağlıyorum. Ve şu şu zaman da Bakü'de olacağım. Eğer beni evinde 1 yada 2 gece ağırlayabilirsen çok mutlu olurum."

Gibi güzel bir mesaj yazabilirsiniz.



Hedef için fedakarlık



Sanırım benimde en çok sıkıntı yaşadığım konulardan birisi bu. Rutinden kurtul gereksiz parayı biriktir. Tabi her şeyi bir çırpıda bırak demiyorum ama hayatımız da boş yere para verdiğimizi düşündüğüm bir çok şey var. Normal yaşantımda akşamları dışarı arkadaşlarla çıkan dışarıda yemek yiyen ve araç kullanan birisiyim, birisydim. Bu konuyu kalem kalem mi ele almalı yoksa düz bir yazı olarak mı içine girsem bilmiyorum.

Hayatımız da somut ve soyut bizi motive eden bir çok şey var. Sosyal yaşam bunların önde gelenlerinden. Arkadaşlarla takılalım muhabbet edelim çok severim. Ama ben muhabbeti goy goyu sevdiğimi farkettim kafeler barlar değil. O yüzden eğer hava iyiyse dışarıda sahilde takılalım kötüyse abi sizde takılalım sorusunu soruyorum hemen. Evde kahvemizi yaptığımız zaman otomatik olarak 12 lira (en ucuzundan) kar elde ediyorum. Ben bir de kahve bağımlısıyım bir bardakta yetmiyor ki. Olay çoğu zaman kahvede olmuyor hadi kaleiçi'ne inelim bira içeriz.Bir biranın şuan 25 lira olduğu günlerdeyiz arkadaşlar. Ben acıyorum o paraya.

Eğer illaki bir yere gitmemiz gerekiyorsa evde yemek yedikten sonra gidiyorum.Dışarıdaysam da arkadaşlarla buluşmadan ucuzundan bir şeyler yiyorum hemen.Maksat karnımı doyurmak değil mi zaten. Daha sonrasında orada en azından içecek bir şeyler ile geçiştirebiliyorum. Bunun bana geri dönüşü minimum 20 lira oluyor. Bu parayı küçümsemeyin arkadaşlar haftada 2 defa yemekli çıksam 40 lira bununla ben 3 gecelik hostel masrafımı karşılayabilirim. Az gibi gözüken paralar birleştiğinde çok fazla değerler olacak bi kaç madde daha yazdıktan sonra hepsini kalem kalem toplayacağım.

Sigara insanı öldürür. Napalım bağımlısıyım bırakmakta istemiyorum açıkçası. Günlük olarak yaklaşık 15 lira net bayılmam lazım. İngiltere'de yaşarken daha da beterdi. Duty Free'den aldığım tüm sigaralar bitti.Napıcam en ucuz sigara 8 pound ve benim önümde koca bir ay var. Tütün saran bir arkadaşım vardı nasıl yapıyoruz nasıl ediyoruz derken ilk başlarda o kadar sert sardım ki sigara çekilmiyor veya tam tersi 30 saniyede sigara bitiyordu. Ama öğrendim ve hala daha sigara sarıyorum. Bu arada adıyaman falan gibi tütünler değil paketlenmiş işlenmiş tütünler içiyorum.En azından bir tadı oluyor saman gibi değiller. Geçen haftaya kadar Van Nelle diye bir paket içiyordum.50gr için 50 tl veriyordum. Öyle çok hamınaa demeyin 1 hafta içiyorum. Filtre kağıtla beraber bana 55 tlye yani günlük 7.5 liraya denk geliyordu. Şimdi bir tütün önerdi arkadaşım onu içmeye başladım.Tadıda fena değil ve 50gr paketi 25 tl şimdi ise günlük sigara maliyetimi 4.2 tlye indirmiş oldum. Kafadan 10 lirayı çöpe atıyorsunuz arkadaşlar.

Araç kullanıyorum dedim. Bıraktım. Geriye dönüp baktığımda her yere araba ile gider olmuşum. Ve aylık akaryakıt masrafım 300-400 tl arasında değiştiğini gördüm. Buda yılda 3600-4800 lira gibi bir bütçe çıkarttı. Bununla da kalmayıp Vergisi(1600) Yıllık bakımı(1200) Kaskosu (1300) gibi ekstralarıda olunca dedim ki ben neden bisiklete binmiyorum. Arabayı satmadım anneme devrettim şimdi her şeyiyle onda. Çok çok gerekli durumlarda alıyorum sadece. İnanın 7.700 lira demek benim için büyük bir para.10.000 kmlik turumda yanımda sadece 500$ (2970lira) olduğunu varsayarsak o parayla belki iki mini tur yada Amerika kıtasını gezebilme şansı vericek bana. Bundan sonra bisiklet abi yılda çıkarsa çıkarsa sana 200 lira bakımıydı tekeriydi.

Faturalar ayrı bir dert amk. Telefon faturam ile başlıyorum bak benim faturam 79 lira geliyordu. Ve gayet olası bir şeymiş gibi davranıyordum bende. Sonra aradım Türktelekom'u dedim ki ayrılmam için kaç ayım kaldığını sordum. Sanırım sistemde beni kırmızı noktaya mı aldılar ne oldu müşteri ilişkileri aradı. Neden ayrılmak istediğimi sorduğunda Vodafone'da benim için daha uygun fiyatlı daha çok internetli bir kampanya olduğu için ayrılacağımı fatura tarihim geldiğinde de ayrılacağımı belirttim. Benim 79 liralık fatura oldumu şak diye 45 lira. Üzerine 10gb internet yerine 12 yapmasınlar mı.Dedim oh süper. Tamam şimdi telefonu hallettik sonra? Netflix. Güzel site iyi filmler diziler var ama 2 ay sonra hiç bişey kalmıyor. Kendi çapımda ölçtüm biçtim değer mi değmez mi kendimce deymeyeceğine kanaat getirdim. Hemen sevgilimi aradım oda demesin mi ben de izlemiyorum istersen kapat diye. Beklemedim bile direk üyeliği iptal ettim bu da bana aylık 40 lira oooh. Şimdi bulursam arkadaşlardan netflix otlanıyorum. Spotify'a gelicek olursak şuan premium hesaptan müzik dinlerken bu yazıları yazıyorum. Ama onuda otlandım. Dinlemekte olduğum listeleri çevrim dışı indirdim, hesabın sahibi girdiği zaman bende usulca köşeme çekilip offline mode'da müziğimi dinliyorum. Ayrıca yoldayken de zaten offline takılıcam. ordan da 14 lira.Başka da üyeliğim yok açıkçası.

Kıyafet vazgeçilmezlerimizden. Ona hiç bir lafım yok. Ama mağaza gezerken beğendiğin bir kıyafeti anında alıyorsan orda bi duur. Onu alıcaksın merak etme lakin 3 gün bekle bakalım gerçekten o kıyafetten hoşlanıyor musun? Gerçekten o kıyafete ihtiyacın var mı? Sonra dolap.com da herkes kıyafet satıcam diye uğraşıyor.Baktın 3 gün geçti ve o kıyafet hala daha kafanı kurcalıyor go get'em Tiger! Bir yöntem daha var elbet ama bunu herkes yapar mı bilmiyorum.Bu paragrafın kalanını lütfen azılı backpackerlar okusun. Abi bit pazarı ya bak gidiyorsun 1 lira 2 lira 5 liraya efso kıyafetler alıyorsun. Sonra 2 defa yıka abi zaten arkadaşının t shirtünü hiç mi giymedin. Yolculuk sırasında paylaşacağım bir uyku tulumum olacak onu mesela bit pazarından aldım eve geldiğimde internet fiyatına bakınca ağzım açıkta kaldı. 475 euro ve ben sadece 20 lira vermiştim. Bu şekilde kıyafetede baya para bayılmaktan kurtarabilirsin kendini.

Şimdi bunları bi toplayalım da bakalım neler çıkıyor?


Ayda 4 kere dışarı kahve içmeye gittiğimi varsayarsak(daha fazlada) 12liradan yılda 576 lira.Bununla hostel masrafımızı karşıladık
Ayda 4 kere dışarı yemek yemeğe gittiğimi varsayarsak(Normal bir sayı ama yanında içilen çay kahveyi hesaba katmıyorum) 20 liradan(makarna falan işte) yılda 960 lira bununla vizemizi aldık üstüne para bile kaldı.
Ayda 15liralık sigaradan 450 lira.Tütün alırsak 120 lira 450-120= 330 tl aylık.Yılda 3960 lira kar sağladı. Vay amk bununlada gidiş dönüş uçak bileti.Hadi uzak yere uçsak tek yön biletini aldık hemde sigara içmeye devam ederek.
Arabayı tamam herkes kullanmıyor ama bunu da eklemek lazım 7700de arabadan. Bununla çıldırabiliriz.Bunu da genel toplama katmıyorum.
Telefon faturamı 34 lira düşürmüştük.Buda yılda 408 lira. Ayrıca netflix üyeliği 480 lira.Spotify üyeliği yıllık 156 lira.Totele vurunca 1044 lira. Bununla bence fransa'da lüks bir restorant'ta kız arkadaşına yemek ısmarlayabilirsiniz.
Kıyafetleri bu katagoriye koymuyorum çünkü o bir ihtiyaç ama 2 sene önce 3000 lira yıllık alışveriş yapmışken bu sene toplamda 1107 liralık kıyafet alışverişi yapmışım.
Genel toplam ise 6540 tl yılda kar elde edebiliriz.Kıyafet alışverde indirdiğim fiyatı da ekleme yaparsam 1893 + 6540= 8433 lira ile bence çok rahat bir Güney Amerika'yı gezebiliriz.

Bunlar tamamen benim yaşadığım ve benim harcamalarımdı.Bu harcamaların arasında elbetki sizin için olmayan şeyler olabileceği gibi bu harcamaların içinde olmayan sizin de harcamalarınız olacaktır. Bunları belirleyip "Geçtiğimiz yaz G.Amerika'da 12 ülke gezdim demek mi istiyorsunuz yoksa , geçtiğimiz yaz fetiheye'deydim ya" mı demek istiyorsunuz?



Gezi Sırasında



İlk günler ilk heyecanlar. Gittiğin yerlerden hatıra maksadında magnet t shirt almalar falan.Gidip birde turistik yerden alırsanız ooh gezi sonuna bir para kalmaz valla. Hele birde sülalesine hediye alanlar var onlar burada bıraksın yazıyı. Bundan sonrasına lütfen yazıya gezgin ve azılı backpackerlar ile devam edebilir miyiz? Evet bende gittiğim her yerden bir hatıra kalsın kesinlikle istiyorum.Hatta Son gezimde aklıma gelen ve bundan sonra kesinlikle uygulayacağım bir hatıra olayı var oda hemen hemen her ülkede her şehirde Tourist İnfolar var. Genellikle bedavaya bazı yerlerde 50 cent gibi bir fiyata satılan şehir haritaları var.Kafamda bunları toparlamak var şimdi. Neyse size dönecek olursanız sizi bilmem ama ben anamın babamın parasıyla gezmiyorum. Eşşek gibi çalışıp kendi paramı biriktirip bir yerlere gidiyorum.Muhtemelen sizde öylesinizdir. Bu yüzden kimseye de hediye alasım gelmiyor.Ki kuş kadar parayla hediye mi alayım hostel mi bulayım. O yüzden biri size derki al çocum şu 50 doları benden sana yol harçlığı o zaman işin rengi değişir.Lakin bunu yapmayan insanlar içinde çokta takılmayın derim.Bu gördüğüm çoğu kişi tarafından böyle yapıldığı için anlatıyorum ve hediyelik eşya almayı bıraksalar gezi sonlarında bir şehir daha gezmeye paraları olur diye söylüyorum.

Kötü bi giriş mi oldu sanki konuya?Olsun içimi dökmüş oldum.



  • Ulaşım

Bu konuya hedef'e karar verme sırasında bahsetmiştim. Şimdi kendi yaşantılarımla konuyu harmanlayıp size sunuyorum. Olay aslında çok basit A noktasından B noktasına nasıl ucuza giderim. Bulunduğunuz ülke'de insanların otostop'a bakış açıları nasıl? Otostop ile ilgili ülke genelinde bir sıkıntı yaşanıyor mu?Otostop çekilecek yol buna elverişli mi?Bunları gördüğünüz ilk lokal garson olur couch'unuz olur birilerine sorun. Hiç bişey yapamadınız polis memuruna sorun. Ki sanırım en iyi cevabı size polis memuru verir. Varsayıyorum ulaşımımız otostop için uygun değil. Bizim pamukkale gibi değil de daha lokal ulaşım araçlarını tavsiye ederim.Evet konfordan biraz ödün verebilirsiniz ama belki 1 öğlen yemeğinizin parasını çıkartabilirsiniz. Şehir içi ulaşımlarda ise 3-4 kişi olduğunuz da uber kiralayabilirsiniz.Ukrayna'da 4 kişi iken toplu taşımadan daha ucuza gelmişti bizim için. Hatta Ukraynadan Moldovya'ya otobüs bileti 50 lira iken Uber ile o zaman 140 lira gibi bir fiyat'a araçla götürüyorlardı ama o zamanın şartlarında gerçekleştirememiştik bunu. Kısaca seçenekleri değerlendirmenizde fayda var diyorum.



  • Konaklama

İlk tercihim elbet ki bedava konaklama couchsurfing. Bu canım program bize çok güzel bir şekilde bizim gibi gezginlerin evlerinde ücretsiz bir şekilde konaklama imkanı sağlıyor. Gideceğimiz konumu, tarihi yazdıktan sonra insanların profillerine tıklayarak hemen sende kalabilirmiyim demiyoruz. Çünkü çoğu insan profillerini dolu dolu boşuna hazırlamıyor. Bunu şunun için söylüyorum kimisi yazıyor mutfağımı duşumu kullanamazsın ve senin duş almaya ihtiyacın var. Yada kimisi var evimde kedi besliyorum diyor ve senin kedi tüyüne alerjin var. Bu tarz durumlar yaşanmaması adına ilk bir profiline bakmanızı tavsiye ediyorum. Daha sonrasında ise referans kısımlarına bakmanızı tavsiye ediyorum. Kendi görüşümce söylüyorum ortalama 2 3 referansı olan kişiler daha fazla kabul etmeye meyilli oluyorlar. Hem sizin gibi onlarda daha fazla ref.leri olmasını istiyor hem de daha fazla bu işe hevesli oluyorlar. Tabi sıfır referans hiç fotoğrafı olmayan birine de gitmeyin tabi kimdir necidir kim bilir. Bu arada hiç referansınız yok bu yüzden kimse sizinle de kalmıyor bunu farkediyorsunuz üzmeyin canınızı çözümü var. Haftada bir kendi şehrinizde ki etkinliklere bakın bunlara katılın. İnsanlarda coucsurfing kullanıcı oldukları için tatlı bir dille referansınızın olmadığını ve eğer referans yazarlarsa çok mutlu olacağınızı iletin yüzde 90 yazarlar. Unutmayın tatlı dil yılanı deliğinden çıkartır. Baktık şehrinizde pek fazla etkinlik yok o zaman napıyoruz en yakın arkadaşlarımızın yakasına yapışıp yoksa CS açtırıp kendinize referans yazdırıyoruz. Bunu kimseye söylemeyin ilk referansımı böyle yaptım napayım.

Baktık couchsurfing'in bize faydası olmadı o zaman hostelworld'e yöneliyoruz. Hostelworld dünya'da gerçekten çok fazla kullanıcısı olan bir platform ve senin benim gibiler kaldıkları hostelleri çok güzel bir şekilde değerlendiriyorlar. Orada çalışanların nasıl olduğunu şehir merkezine yakınlığını efendime söyleyeyim pis mi temiz mi. Hostellerde ki şu mantığı anlamadım hiç bir zaman 4 kişilik karışık oda ve 20 kişilik karışık oda. Yani 3 tanımadığım kişiyle kalabiliyorsam bunun 19dan farkı ne.Hırsızlık yapıcak olan 3kişilik oda da yapar. Farkı bilen arkadaşlar yazının altına yorum atarlarsa çok sevinirim. Hemen standartlarınıza göre hostel'i karşılaştırıp yatak var mı yok mu onu öğrenelim.Varsa hemen rezervasyon yapmayın bazen yüz yüze daha ucuza kapatabiliyoruz hosteli. Bu arada gideceğiniz şehir için bakıyorsanız ve otobüsünüz ya da uçağınız sabahın en siktir boktan saatinde inecektir o zaman durmayıp rezervasyonu yapın ve not olarak düşün ben sabah 5te şehirde olucam beni lütfen en azından toplu alana alırmısınız diye dipnot düşün. Hoteller gibi her saatte bir resepsiyonist bulamayacaksınız. Genellikle boş yatakları varsa sizi check in saatinden önce yerleştirirler sizde ekstra bi kaç saat daha dinlenmiş olursunuz.

Bu kısım yine azılı backpackerlar için yazıyorum. Cami'de konaklama. Hiç bir yer bulamadınız mı. Yanınızda uyku tulumunuz varsa uygun saatlerde bulun bir cami selamın aleyküm diyip girin derdinizi anlatın böyle böyle hiç bir yerde konaklayamıyorum allah misafiriyim diyip yapıştırın. Bu kliseler için geçerli olur mu olmaz mı tam emin olamıyorum. Deneyen arkadaşlar varsa lütfen bana özelden ulaşsın bişey denicem.


  • Yeme İçme

O zaman gelelim en hassas konuya. Doğanın kanunudur bu hiç bir canlı beslenmeden yaşayamaz.Bu yüzden yemeğe verilen paraya hiç bir zaman acımadım acımam da. Şunu da demiyorum ki gezi sırasında michelin yıldızlı yerlerde yemek yiyin, ama geziyoruz diye de hint fakiri olmayın. Eğer bölgenin gerçekten özel bir yemeği varsa ona yumul.Mesela Arnavutluğa gidince bence herkes Elbasan'ı yemeli.Yerel halktan bakın internet yorumları falan değil yerel halktan bir kaç kişiye sorun buranın en özel yemeği nedir nerde yenir, bir kaç ortak cevabı aldıktan sonra acımayın paraya, o yemeği Mehmet Yaşin gibi yiyin.

Tamam süper yemeğimizi yedik şimdi tekrar gezginliğe geri dönelim. Sokak lezzetleri.Ucuz ve lezzetli olurlar ben daha pişman olduğum sokak yemeği yemedim. Ukrayna'da sosisli,İngiltere'de fish and chips, Sırbistan'da Pljeskavica unutulmaz yemeklerdi. Ve dövizin şimdi ki kuru ile sırasıyla fiyatlarını da yazayım.Ukrayna 4.5 Tl İngiltere 21-23 tl (O zaman ki kurda 8-9 lira) Sırbistan 12 lira tuttu. Aynı yemekleri her hangi bir dükkanın içine girip yersek hemen hemen 3 katı bir fiyat ödüyoruz. O zaman bütçeyi daha da düşürsek mi? Süpermarketlerden alışveriş yapalım. Hostelde kalıyorsak ortak mutfağı illa ki vardır.Eğer CS yapıyorsakta tatlı dille izin isteyip bir akşam yemeğini siz ayarlayıp ekstra referansınızı olumlu yönde +1 yapabilirsiniz.

Yemeği yapın derken imam bayıldı falan değil ama baktınız couch çok kafa dengi neden olmasın. Süpermarketlerden benim tercihim genellikle salam,kaşar türü şeyler oluyor. Ufak sandviçler hazırlayıp çantaya atıyorum bir yere giderken aç hissedersem hemen ya da kahvaltılar da çok hayat kurtarıyor. Bunun haricinde akşam yemek yapıcaksam da noodle, bölgenin özel hazır yemekleri yada ton balıklı sandviç işimi görüyor. Gezerken şunu düşünüyorum şimdi gitsem bir yere yemek yesem o da karnımı doyurucak buda. O yüzden karnım doysun yeter.


Yazınında böylelikle geldim şu sonlara doğru baya sıkıldım, umarım seni de sıkmamışımdır. Yardımcı bilgiler verdiğimi düşünüyorum. Vermediysemde boşver.

You May Also Like

2 yorum

  1. Çok güzel olmuş Özhun! Şöyle bir içim gitmedi değil doğrusu. Pılımı pırtımı toplayıp uzaklara gidesim geldi! Turunda sana rahatlık diliyorum. Gez, dolaş, eğlen! Tecrübelerini okumak için sabırsızlanıyorum!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben tarzımı belli ettim gel beraber gezelim beraber yazalım!

      Sil